Inleiding

Op 4 maart 2011 is de Stichting Themba opgericht. De stichting stelt zichzelf ten doel het bevorderen van geestelijke en lichamelijke gezondheid van inwoners van Afrika in het algemeen en Zuid Afrika in het bijzonder. De stichting tracht dit te bereiken door het opzetten en steunen van programma’s en projecten met als centrale thema’s: Medische gezondheid, Educatie, Geestelijke gezondheid, Emotionele gezondheid en Fysieke gezondheid.

Om dit doel te verwezenlijken werft de stichting fondsen en middelen. De stichting controleert en valideert de beoogde doelen, zodat ter beschikking gestelde fondsen en middelen volledig worden aangewend voor beoogd doel.

De geldmiddelen van de stichting bestaan uit donaties, subsidies, sponsorgelden, verkrijgingen krachtens erfstelling, legaat, schenking of gift en overige baten.

De AIDS epidemie

De stichting onderhoudt een intensief contact met ngo’s in het Ugu district in KwaZulu Natal Zuid Afrika. Veel van de 780.000 mensen wonen in afgelegen gebieden met een hoge mate van armoede, werkeloosheid, lage opleiding, geweld en misdaad. 44% van de populatie is jonger dan 20 jaar en helaas is ondanks de beschikbaarheid van HIV/AIDS medicatie de prevalentie van HIV 42%. De verschillende hulporganisaties richten zich op alle aspecten die te maken hebben met de gevolgen van de AIDS en tuberculose epidemie. De activiteiten zijn divers en hebben gemeen dat direct of indirect HIV / AIDS en TB ten grondslag ligt aan de oorzaak van de te bestrijden problemen, die meestal een kringloop aangaan van oorzaak en gevolg.

Momenteel wordt hulp verleend op het gebied van:

• Women empowerment
  • Voorlichting o.a. door middel van health checks
  • Opleiding
  • Onderwijs en bijlessen aan middelbare en lagere school scholieren
  • Zwangerschap en bevallen
  • Zorg voor wezen en verlaten kinderen
  • Goede voeding
  • Thuis kweken van groenten
  • Crèches in de community
  • Sport als middel van voorlichting (o.a. Gyms in de community)
  • Verpleging en hospice (40 bedden)

De lijst is niet kompleet. De activiteiten ontwikkelen zich door voortschrijdend inzicht en de afhankelijkheid van de beschikbaarheid van middelen.

NGO’s

Met twee ngo’s in KwaZuluNatal is momenteel intensief contact: Genesis en Rehoboth.

Genesis is een ngo, opgericht door de Norwegian Setllers Church in Port Shepstone. Deze kerk vult haar sociale verantwoordelijkheid in door bovengenoemde activiteiten te ontplooien en in te vullen met haar leden. Stichting Themba ondersteunt vooral projecten in relatie tot het Care Centre, het Training Centre en de Khula crèche. Het Care Centre verleent verpleegkundige en palliatieve zorg en heeft plek voor 40 patiënten. Naast de accreditatie als verpleeghuis, is het Care Centre geaccrediteerd als HIV/AIDS counselling and testing site. Met de inzet van opgebouwde expertise heeft Genesis in 2013 het Training Centre opgericht. Onder de vlag van Impulsis heeft Themba in de noodzakelijke fondsen voorzien. In 2017 zal het Training Centre zelfvoorzienend zijn. Jaarlijks ontvangen ruim 100 mensen een diploma Home Based Care. De Khula crèche heeft naast de opvang van kinderen een aantal nevenactiviteiten zoals naschoolse opvang, voeding programma’s, een Healthpost en meer.

Rehoboth is een kinderdorp, in de community Murchison, 20 km van Port Shepstone, alwaar momenteel 80 veelal seropositieve wezen en verlaten kinderen worden opgevangen en opgevoed. Rehoboth heeft een twintigtal huisjes voor 5 kinderen met een huismoeder uit de community. Rehoboth zal in 2017 groeien naar een honderdtal kinderen. In Port Shepstone heeft Rehoboth een Midway huis voor begeleid wonen van kinderen vanaf ongeveer 10-12 jaar. Vanwege haar omvang heeft Rehoboth permanent social workers en een childcare supervisor in dienst. Rehoboth is opgericht door en wordt bestuurd door vrijwilligers uit Nederland. Deze vrijwilligers ontvangen hun ondersteuning door zelfstandige fondswerving. Zuid Afrikaanse stichting houders overzien en zijn eindverantwoordelijk voor Rehoboth.

Realiseren van beleid Themba

Het beleid van Themba is gericht op geldelijke en/of praktische ondersteuning van de ngo’s die actief zijn in het district Ugu in KwaZulu Natal. Het beleid wordt verwezenlijkt doordat het bestuur van Themba fondswervers aanstelt. De fondswervers verwerven donaties en gelden vooral door persoonlijk contact tussen fondswervers en potentiële donateurs. Fondwervers kunnen zijn: bestuursleden, mensen die de doelstellingen onderschrijven, ambassadeurs, donateurs en commissies die door het bestuur zijn aangesteld, voor een bepaalde fondswerving als bijvoorbeeld een gala.

Alle ngo’s hebben voortdurend nood aan hoog gemotiveerde en goed opgeleide vrijwilligers. Vrijwilligers zijn nodig voor de realisering en uitvoering van diverse activiteiten: van werken in een crèche tot zorgverlening door tandartsen en huisartsen. Ook is er nood aan maatschappelijke stages en stages vanuit zorggerelateerde opleidingen.

Het Themba Child Sponsorprogramma, voor de kinderen van Rehoboth, is een belangrijke bron van inkomsten om de kosten van Rehoboth te dragen. In Rehoboth worden de kinderen opgevangen in een gezinshuisje door een huis-moeder in een gezin met 4 tot 5 “broertjes” en “zusjes”. Door het sponsoren van de kinderen uit een gezin, met maandelijkse bijdragen, wordt Themba (hoop in Zulu) gegeven aan de kinderen en de sponsor. De sponsor wordt regelmatig op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen van de kinderen en de financiën worden volledig aangewend voor het Holistisch 5 punten programma voor de kinderen: Medische gezondheid, Educatie, Geestelijke gezondheid, Emotionele gezondheid en Fysieke gezondheid.

Financiële verantwoording

Stichting Themba publiceert haar jaarverslagen. De kosten die gemaakt worden om de stichting te laten functioneren worden door het bestuur gedekt. Bestuursleden ontvangen geen financiële vergoeding voor gemaakte kosten. Stichting Themba heeft in 2015 haar deskundigheid op financieel gebied versterkt met het aanstellen van een vierde bestuurslid, dhr J.A.M. (Hans) Roelands. Vanuit zijn ervaring als accountant houdt J.A.M. (Hans) Roelands toezicht op de financiële gang van zaken van de stichting en draagt hij zorg voor de financiële verantwoording.

Gegevens:

Secretariaat Stichting Themba